Bestedingen duurzaam voedsel eerste helft 2012 flink gestegen

Bestedingen duurzaam voedsel eerste helft 2012 flink gestegen

16 oktober 2012 Uit Door Majorie Former

De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn in het eerste half jaar van 2012 met 23,4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel opgesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie. De totale bestedingen van consumenten aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. In totaal is er in de eerste helft van 2012 18 miljard euro besteed aan voedsel, waarvan 1 miljard aan duurzaam voedsel.

De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn in het eerste half jaar van 2012 met 23,4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De totale bestedingen van consumenten aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. In totaal is er in de eerste helft van 2012 18 miljard euro besteed aan voedsel, waarvan 1 miljard aan duurzaam voedsel.
 
De metingen vonden plaats in supermarkten (exclusief Lidl, Aldi, Bas en Dirk), ‘out of home’- sector en speciaalzaken waaronder natuur- en reformwinkels en biologische slagerijen. Uit het onderzoek blijkt dat de verkoop van producten met de keurmerken Beter Leven en scharrelvlees stijgt, met respectievelijk 65 en 171% groei ten opzichte van 2011. Biologische producten  zijn goed voor een bedrag van ruim 444 miljoen euro in het voedingsgerelateerde uitgavepatroon van consumenten.
 
Onderverdeeld in productgroepen is te zien dat vlees en vleeswaren het sterkst groeien. De verkoop van duurzaam vlees steeg met bijna 80%. Aan duurzame vleeswaren werd ruim 46% meer besteed in het eerste halfjaar van 2012 in vergelijking met het eerste halfjaar van 2011. De monitor noemt de groei in overig voedsel opvallend. Onder deze groep vallen bijvoorbeeld chocoladeproducten met UTZ keurmerk.
 
De meeste duurzame voedingsmiddelen worden in de supermarkt gehaald, namelijk 65% van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Buitenshuis duurzaam voedsel consumeren is goed voor 20% van de consumentenbestedingen en 15% van het duurzame voedsel wordt in speciaalzaken gehaald.
 
 
Dit bericht delen