Economische crisis leidt tot gezonder voedingspatroon

Economische crisis leidt tot gezonder voedingspatroon

21 mei 2013 Uit Door Majorie Former

Mensen lijken door de economische crisis niet ongezonder te zijn gaan eten. Sterker nog, Nederlanders kopen minder ongezonde snacks en snoep, gooien minder eten weg. En gezond eten kan goedkoper zijn. Berekeningen laten zien dat dit voor 5 euro per dag kan. Dit blijkt uit onderzoek van het GfK in opdracht van het Voedingscentrum.

Belangrijkste resultaten uit het rapport op een rij:

Eten en drinken buitenshuis
Op de dagelijkse boodschappen voor thuis wordt minder vaak bezuinigd dan op eten en drinken buitenshuis. 63% geeft aan te bezuinigen op de dagelijkse boodschappen, 70% geeft minder uit aan eten en drinken buitenshuis. Buitenshuis wordt vooral vaker gebruik gemaakt van aanbiedingen en kortingen of neemt men vaker eten mee van huis. Ook gaan mensen minder vaak naar een restaurant of café.
Besparingen op buitenshuis consumptie worden in veruit de meeste gevallen gerealiseerd door vaker thuis van de dagelijkse boodschappen te eten.
Hogere welstandsklassen en 65+-ers geven vaker aan niet minder buitenshuis te zijn gaan uitgeven.
 
Dagelijkse boodschappen
63% van de shoppers is sinds de start van de crisis minder gaan uitgeven aan de dagelijkse boodschappen.  Op dagelijkse boodschappen wordt vooral bezuinigd door meer aanbiedingen te kopen (49%), meer huismerken (40%), of een goedkopere supermarkt te bezoeken (32%).
 
Daadwerkelijk minder eten en drinken kopen wordt door 9% genoemd. Ongeveer de helft (48%) van de shoppers die minder zijn gaan uitgeven besparen tot 10 euro per week aan boodschappen; voor totaal Nederland is dit ruim 30% van alle shoppers.
 
Op “gezonde” basisproducten als brood, groente en fruit wordt minder vaak bezuinigd dan op “minder gezonde” niet-basisproducten als snoep, hartige snacks en frisdrank. Het lijkt erop dat uitgaven aan basisproducten beter op peil blijven en bezuinigingen eerder worden gerealiseerd binnen het luxere (verwen-) assortiment.
 
De manier waarop binnen een productgroep wordt bespaard is erg verschillend, zowel qua aantal shoppers dat via die weg bespaard maar ook de manier waarop:
• Minder vaak kopen: snoep/drop/chocola (33%), hartige snacks (29%), vis (17%)
• Vaker in de aanbieding kopen: vlees (33%), fruit (16%), groenten (15%), brood (14%),
• Vaker een huismerk kopen: zuivel (15%)
 
Samenvattend:
Ruim 4 op de 10 shoppers geeft aan het voedingspatroon sinds de start van de crisis te hebben veranderd.  De indruk bestaat dat deze mensen eerder gezonder dan minder gezond zijn gaan eten; zij zijn vaker minder dan meer gaan eten, zijn vaker gezonder dan minder gezond gaan eten en vaker meer dan minder gaan variëren.

Verder leidt de crisis er ook niet vaak toe dat de warme maaltijd vervangen of overgeslagen wordt of dat er veel vaker gefrituurd gegeten wordt. Dit is echter wel het geval bij huishoudens in de lage welstandsklasse. Wel heeft de crisis een effect op verduurzaming; men gooit minder vaak eten weg, kookt vaker precies op maat en eet vaker restjes van de dag ervoor.

De centrale vraag of consumenten door de crisis ongezonder zijn gaan eten is niet eenduidig te beantwoorden. Enerzijds zijn er aanwijzingen dat er minder vaak gezonde producten worden gekocht
(voornamelijk vis), anderzijds wordt er ook vaker bespaard door minder ongezonde producten te kopen (snoep/drop/chocola, hartige snacks). Tot slot geven de shoppers zelf aan sinds de start van de crisis vaker minder dan meer te eten, vaker gezonder dan minder gezond en vaker meer dan minder zijn gaan variëren. Al met al eerder  aanwijzingen voor een gezonder eetpatroon.

Bron Rapport, ONGEZONDER ETEN DOOR DE CRISIS?, GfK in opdracht van het Voedingscentrum, Marcel Temminghoff en Niek Damen, april 2013

Dit bericht delen