Lidl en Aldi stoppen met de verkoop van energiedranken aan jongeren

Lidl en Aldi stoppen met de verkoop van energiedranken aan jongeren

3 juli 2018 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen:

Supermarktketens Lidl en Aldi stoppen met de verkoop van energiedranken aan jongeren onder de veertien jaar. Vanaf veertien jaar geldt een identificatieplicht en net als bij alcohol vindt de leeftijdscontrole plaats aan de kassa. Beide supermarkten zeggen het besluit genomen te hebben om gezondheidsredenen. Ook speelt “de bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energydrinks door kinderen” een rol.

Energiedranken zijn frisdranken met veel calorieën door de aanwezige suikers. Je krijgt er niet meer energie door, maar ze hebben wel een oppeppend effect, door onder andere de cafeïne die erin zit.Het Voedingscentrum berichtte al dat de consumptie van energiedranken op die leeftijd schadelijk is. Volgens het Voedingscentrum zouden jongeren onder de dertien jaar geen energiedranken moeten drinken, en boven de dertien jaar wordt aangeraden hooguit één blikje per dag te drinken.

Doordat er veel suikers, cafeïne en andere oppeppende stoffen in energiedranken zitten, kunnen jongeren rusteloos worden of last krijgen van slaapproblemen en hartritmestoornissen. Bij een te hoge dosis is er zelfs een risico op geelzucht of diabetes en kan het lichaam uitdrogen.

Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) zei in het Radio 1 Journaal erg blij te zijn met het besluit, en hoopt dat andere supermarkten volgen. Ook pleit de organisatie voor een nog hogere leeftijdsgrens, omdat ook jongeren boven de veertien jaar te veel energiedrankjes consumeren.
Op veel scholen en ziekenhuizen worden de omstreden energiedrankjes al niet meer verkocht, na een waarschuwing van de gezamenlijke kinderartsen tegen het gebruik van energiedrankjes door jongeren.

Bron: Nu.nl


Dit bericht delen: