Meer bewegen helpt niet tegen overgewicht

Meer bewegen helpt niet tegen overgewicht

6 januari 2015 Uit Door Majorie Former

Uit het artikel ´Meer bewegen en toch meer wegen´ in de Volkskrant van 3 januari 2015 , wordt duidelijk dat meer bewegen (hardlopen, fietsen, fitnessen) niet leidt tot gewichtsafname. Terwijl de afgelopen twintig jaar het aantal fitnesscentra verdubbeld zijn, steeg het aantal personen met overwicht van een derde naar de helft van het aantal Nederlanders. Onderzoek in Amerika laat dezelfde paradox zien.

Waarom werken de adviezen van onder andere het Voedingscentrum om meer te bewegen niet. De eerste reden kan zijn dat mensen denken dat ze meer calorieën verbranden dan daadwerkelijk zo is. Met gemiddeld 20 minuten sporten verbranden we ´slechts´200 kcal, terwijl we inschatten dat we een complete maaltijd (800 kcal.) verbranden. Na het sporten worden de verbrande calorieen aangevuld met een sportdrank en/of eneryreep, waarmee juist meer energie wordt ingenomen dan is verbruikt. Mensen consumeren dus onbewust meer en komen zo in gewicht aan.

Onderzoek onder schoolkinderen toont bovendien aan dat een uur extra gym per dag op school nauwelijks bijdraagt aan het totaal aantal minuten dat kinderen bewegen (slechts vier minuten meer). Zij compenseren dat door lui op de bank te zitten. Brad Metcalf publiceerde zijn onderzoek in het Britisch Medical Journal. Meer bewegen op school heeft nauwelijks effect op het verminderen van de BMI en het lichaamsvet, concludeert hij.

Op de lange termijn zijn mensen die vroeger veel sportten, zwaarder dan mensen die nauwelijks actief waren. Toch adviseert de Gezondheidsraad om te bewegen, omdat lichamelijke activiteit ook positieve effecten heeft voor het lichaam. De kans op diabetes, hart- en vaatziekten en andere aandoeningen blijkt voor actieve mensen lager te zijn, ongeacht wat zij wegen. Fit blijven en niet dikker worden, is dan ook belangrijker dan afvallen.

Stevige botten
Bewegen is juist ook belangrijk voor de stevigheid van de botten. Zevenduizend jaar geleden hadden de mensen veel sterkere botten dan nu.’ Dit komt, volgens onderzoekers van onder andere de Universiteit van Cambridge, doordat de jager-verzamelaars veel meer moesten bewegen dan de mensen nu. Wat we eten heeft volgens het onderzoek geen invloed op de botdichtheid. ‘Meer beweging aan het begin van het leven zorgt voor een hogere botdichtheid rond 30 jaar, waardoor de onvermijdbare botontkalking minder schadelijk zal zijn’, aldus onderzoeker Dr. Colin Shaw van de University van Cambridge.

Het advies om meer te bewegen blijft dus van kracht, al is dat niet direct een middel om af te vallen, maar wel om fysiek fit te blijven.
 

Dit bericht delen