Suiker in frisdrank maakt ongemerkt dik

Suiker in frisdrank maakt ongemerkt dik

7 oktober 2012 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

worden slanker als ze anderhalf jaar lang limonade met zoetstof drinken in plaats van met suiker. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam bij ruim 600 Nederlandse van 5 tot 11 jaar. Het artikel A trial of sugar-free or sugar-sweetened beverages and body weight in children is op 21 september verschenen in The New England Journal of Medicine. Daar verscheen tevens een Amerikaanse studie met een vergelijkbaar resultaat. Samen vormen de studies een krachtig bewijs dat het vermijden van suikerhoudende dranken helpt tegen overgewicht.

Suiker in frisdrank maakt ongemerkt dik
 
Kinderen worden slanker als ze anderhalf jaar lang limonade met zoetstof drinken in plaats van met suiker. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam bij ruim 600 Nederlandse kinderen van 5 tot 11 jaar. Het artikel A trial of sugar-free or sugar-sweetened beverages and body weight in children is op 21 september verschenen in The New England Journal of Medicine. Daar verscheen  tevens een Amerikaanse studie met een vergelijkbaar resultaat. Samen vormen de studies een krachtig bewijs dat het vermijden van suikerhoudende dranken helpt tegen overgewicht.

Suiker of zoetstof?
De kinderen kregen normaliter sap of limonade met suiker mee van thuis voor de ochtendpauze op school. De onderzoekers vervingen dit – met toestemming van school, kinderen en ouders – door een blikje limonade met suiker of door dezelfde limonade met zoetstof. Welk kind welk drankje kreeg, werd tot het einde van de studie geheim gehouden. De kinderen die suikervrije limonade hadden gedronken bleken na anderhalf jaar een kilo lichter dan degenen die limonade met suiker hadden gekregen. Het verschil kwam vooral door minder lichaamsvet. Dat je afvalt als je minder suiker binnenkrijgt is logisch. De vraag was echter of kinderen die ontbrekende suiker compenseren door meer te eten. Kennelijk gebeurt dat niet.
Het gaat niet alleen om koolzuurhoudende gesuikerde dranken. Vruchtendranken en – sappen bevatten net zoveel suiker en hebben hetzelfde effect. Het doet er niet toe of de suiker  ‘van nature’ aanwezig is of eraan is toegevoegd.

Kraanwater beter dan light
Kinderen van 7 tot 11 jaar drinken volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gemiddeld 0,6 liter suikerhoudende dranken per dag – dat staat gelijk aan 12 klontjes suiker. “Als ze in plaats daarvan light dranken of water drinken zouden ze twee kilo kunnen afvallen”, zegt VU-promovendus Janne de Ruyter. De onderzoekers raden aan om bij voorkeur kraanwater te drinken. “Wij hebben light limonade gebruikt om te verbergen welk kind welke limonade kreeg. Kraanwater werkt waarschijnlijk even goed en is beter voor het milieu en voor de tanden,” zegt onderzoeksleider Martijn Katan. “Frisdranken en sappen bevatten altijd zuur waar tandglazuur in oplost.”
Het onderzoek werd gefinancierd door ZonMW en De Nederlandse Hartstichting en mede mogelijk gemaakt door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Bronnen: persbericht www.vu.nl  en ‘Een kilo lichter’ Wim Köhler, Volkskrant 23 september 2012.