Nieuwe voedingsnormen vitamine D

Nieuwe voedingsnormen vitamine D

5 oktober 2012 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

De Gezondheidsraad heeft nieuwe voedingsnormen opgesteld voor D. Ook
adviseert de raad welke groepen mensen gebaat zijn bij inname van extra vitamine D
via supplementen. Het advies van de raad is op 25 september aangeboden aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Vitamine D is van belang voor een goede botopbouw. Voedingsnormen geven aan
hoeveel van een bepaalde stof mensen nodig hebben. De Gezondheidsraad evalueert
deze normen regelmatig en past ze zo nodig aan. Daarbij gaat de raad uit van recente
wetenschappelijke inzichten. In dit geval heeft de raad gekeken naar aandoeningen
waarvan overtuigend is aangetoond of aannemelijk is dat vitamine D daarop een
heilzame invloed heeft. Het gaat dan vooral om botgezondheid: de beschermende
werking van vitamine D tegen rachitis (bij jonge ), botbreuken en valgevaar
(bij ouderen). Het vorige advies van de raad over vitamine D dateert van 2008. 

Mensen krijgen gemiddeld ongeveer een derde van hun vitamine D-behoefte binnen via
hun voeding (onder andere vette vis, lever, vlees, eieren, melkproducten en margarines).
Twee derde van de aanmaak van vitamine D vindt plaats door zonlicht op de huid. Bij een
alledaagse blootstelling verschilt deze aanmaak per huidtype: een lichte huid maakt meer
vitamine D aan dan een donkere. Mensen die onvoldoende vitamine D aanmaken uit
zonlicht, kunnen dit niet helemaal compenseren met hun voeding. Dat betekent dat zij
aangewezen zijn op supplementen. 

Per groep adviseert de Gezondheidsraad het volgende.
Van 4-70 jaar
Mensen met een lichte huid, die dagelijks voldoende buiten komen (15 tot 30 minuten
bij hoog staande zon met hoofd en handen onbedekt) maken ongeveer twee derde van
hun vitamine D-behoefte aan uit zonlicht. Deze groep heeft dus geen extra vitamine D
nodig uit een supplement. 
• Mensen die een donkere huid hebben, die lichaamsbedekkende kleding dragen of
weinig buitenkomen hebben dagelijks 10 microgram vitamine D nodig uit een
supplement om in hun behoefte te voorzien. 
• Zwangere vrouwen en vrouwen tussen 50 en 70 jaar wordt aangeraden voor de
zekerheid 10 microgram vitamine D per dag te nemen. Voor vrouwen tussen 50
en 70 is het aannemelijk dat dit de botdichtheid verbetert. Bij zwangere vrouwen
beoogt deze aanbeveling de nadelige gevolgen van een vitamine D-tekort voor
hun eigen gezondheid en mogelijk ook die van de pasgeborene te voorkomen.

Kinderen van 0 tot en met 3 jaar
De Gezondheidsraad beveelt aan jonge kinderen dagelijks 10 microgram extra vitamine
D te geven, omdat overtuigend is bewezen dat dit hen beschermt tegen rachitis.

Ouderen vanaf 70 jaar
De raad beveelt ouderen aan per dag 20 microgram vitamine D uit een supplement te
gebruiken, omdat overtuigend is bewezen dat dit beschermt tegen botbreuken en het
aannemelijk is dat dit het valgevaar bij deze groep vermindert.

Bron: www.gezondheidsraad.nl