Boekrecensie ‘Gezond eten met gezond verstand’, auteur dr. Stephan Peters.

7 april 2016 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen:

Worden we dik van frisdrank? Is het vet in volle melkproducten goed of slecht? En is detoxen gezond? Op deze en nog veel meer voedingsvragen geeft dr. Stephan Peters antwoord in zijn boek.

Peters beschrijft de huidige stand van de voedingswetenschap op een prettig leesbare manier. Hij beroept zich daarbij op de richtlijnen van de Gezondheidsraad en de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Logisch gezien zijn achtergrond. Peters was jarenlang kennismanager bij het Voedingscentrum en is sinds 2015 werkzaam bij de Nederlandse Zuivel Organisatie. In het boek gaat hij o.a. in op de spijsvertering, diverse productgroepen, tussendoortjes en voeding voor verschillende doelgroepen (zwangeren, sporters, ouderen). Verwarrend om te lezen dat daar tussendoor vijf stappen worden beschreven om af te vallen. Stappen die als open deur overkomen, zoals wees je bewust van wat je eet, laat je niet verleiden en stel een nieuw eetpatroon samen met behulp van de Schijf van Vijf. Peters beveelt wel aan om voor een persoonlijk advies naar een diëtist te gaan.

De risico’s van voedsel worden uitgelegd en de schrijver ontkracht de diverse voedingshypes. Meegaan met hypes kan ongezond zijn, waarschuwt hij, want er kunnen tekorten aan verschillende voedingsstoffen optreden. De schrijvers van dieetboeken zijn namelijk vaak geen voedingskundigen of diëtisten.

Het boek is bedoeld om lezers wegwijs te maken in het brede landschap van voedingsinformatie, maar ook als werkboek om gezond te gaan eten. In de eerste opzet is Peters geslaagd, maar wel voor de lezer die zeer geïnteresseerd is in voeding. Het is geen duidelijk werkboek, daarvoor zal de lezer toch meer bij de hand genomen moeten worden. Voor diëtisten en gewichtsconsulenten/coaches is dit boek een aanrader om recente voedingsinformatie op een compacte manier onder handbereik te hebben.

Gezond eten met gezond verstand – Dr. Stephan Peters – Uitgeverij Bert Bakker
ISBN 9789035144248 – 368 pagina’s – € 19,95

Majorie Former