De eHealth diëtist is dé voedingsexpert van de toekomst

De eHealth diëtist is dé voedingsexpert van de toekomst

5 augustus 2015 Uit Door Majorie Former

Geen oubollige kantoorruimtes meer met posters aan de muur van de Schijf van Vijf, maar modern ingerichte klinieken waar de cliënt via Skype of FaceTime door de speakers van de Android telefoon of IPad galmt. De eHealth diëtist staat op!

De internetgeneratie; haal er je diëtetische voordeel uit
De diëtist van de toekomst dient in te spelen op de verschuiving van boekenwurmgeneratie naar internetgeneratie. Door met de tijd mee te gaan kan de diëtist een grotere doelgroep bereiken, meer cliënten werven, kostbare tijd besparen en op meer effectieve wijze waardevolle voedingskennis overdragen.

Van jong tot oud
Peuters leren tegenwoordig via de Burger-app wat er aan ingrediënten op een broodje hamburger zit en leerlingen op de middelbare school nemen steeds vaker in plaats van een boekentas de iPad mee naar biologie les. Bij kennisoverdracht komt er dan ook nauwelijks nog een boek aan te pas, in plaats daarvan verloopt de overdracht van informatie via het internet. Overigens is dit medium al lang niet meer alleen voor jongere generaties weggelegd, ook senioren weten steeds vaker de weg te vinden naar Google Search of de App Store.

Bedrijfswebsite
Als diëtist valt op deze trend in te spelen door gebruik te maken van effectieve communicatiemethoden. Een voorbeeld van zo’n communicatiemethode is een bedrijfswebsite. Een bedrijfswebsite kan tegenwoordig zo worden ontworpen dat cliënten via Google Search met een druk op de knop op de bedrijfswebsite terechtkomen. Zorg voor een helder webdesign zodat cliënten de nodige voedingsinformatie makkelijk kunnen vinden.
Via de bedrijfswebsite kunnen online consulten worden ingezet als effectief communicatiemiddel tussen diëtist en cliënt 1,2. Het is aan te bevelen via de bedrijfswebsite cliënten twee mogelijkheden te bieden voor diëtetisch begeleiding: langskomen in de praktijk of aanmelden voor het online traject. Op deze manier bindt de diëtist  niet alleen regionaal cliënten, maar kunnen ook cliënten aan de andere kant van het land of zelfs internationale cliënten gebruik maken van de voedingskundige expertise van de diëtist.

Online gespreksvoering
Online consulten kunnen vierentwintig uur per dag en op verschillende manieren worden aangeboden. Zo kan de diëtist kiezen voor telefonische gespreksvoering door middel van Skype of FaceTime, maar ook per e-mail of WhatsApp kan de diëtist cliënten begeleiden. Carrièrejagers wordt op deze manier de optie geboden om zelfs met een drukke agenda onder begeleiding van een diëtist af te vallen.
Online gespreksvoering heeft tevens als voordeel dat de diëtist kan multitasken. Zo kan de voedingsexpert tijdens een belgesprek via Android telefoon en met gebruik van een headset zeer makkelijk e-mails en overige administratie verwerken. De tijd die de diëtist hiermee overhoudt kan vervolgens weer worden gebruikt voor cliënt consulten.

Tijd- en kostenbesparing
Een vijfde voordeel van online begeleiding is dat de diëtist voor een online consult niet weg hoeft van locatie wat zeker in verschillende diëtetische sectoren kan zorgen voor dubbele tijd- en kostenbesparing.
De cliënt hoeft zelf ook de deur niet uit bij online begeleiding waardoor de cliënt ook kosten en tijd kan besparen in vergelijking met reguliere diëtetische begeleidingstrajecten.3

Minder persoonlijk contact?
Bepaalde vormen van eHealth kunnen worden opgevat als minder persoonlijk. Bij e-mailcontact, gebruik van WhatsApp, SMS of telefoneren zonder beeld zien de cliënt en diëtist elkaar niet. Zowel de diëtist als de cliënt zijn in dergelijke situaties, door de afwezigheid van non-verbale signalen, aangewezen op het correct interpreteren van verbale communicatie.
Een tweede nadeel van eHealth is dat lichaamsmetingen veelal door de cliënt zelf moeten worden verricht. Advisering door de diëtist betreft het correct uitvoeren van de lichaamsmetingen is dan ook noodzakelijk.

E-health heeft toekomst
Al met al zitten er aan eHealth een stuk meer voordelen dan nadelen. In iedere diëtetische sector kan een bepaalde eHealth methode worden ingezet om cliënten effectief te begeleiden, kosten en tijd te besparen of een grotere doelgroep te bereiken. De diëtist van de toekomst is dan ook een eHealth diëtist!
 
Auteur: Samantha Annaars, diëtist
 
1 Thompson, D. (2008, nov). Food, fun, and fitness internet program for girls: pilot evaluation of an e-Health youth obesity prevention program examining predictors of obesity.
2 Su MC, (2014, feb). The efficacy of e-health management on weight control in adolescents: a systematic review.
3 Akematsu, Y. (2009). Economic effect of eHealth: Focusing on the reduction of days spent for treatment
 
 

Dit bericht delen