De melkboer komt terug in Amsterdam

De melkboer komt terug in Amsterdam

13 juni 2018 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

Vanaf vrijdag 15 juni komt de melkboer weer terug in het Amsterdamse straatbeeld. Ondernemer en melkboer Marten Verdenius van MOMA rijdt vanaf dan wekelijks langs de pleinen van Amsterdam om verse melk en zuivel uit te venten vanuit zijn klassieke R4-melkauto. In een straal van 12 km rondom de stad produceren zo’n 200 boeren wekelijks bijna 1’500’000 liter melk. Dit is meer dan genoeg om heel Amsterdam van zuivel te voorzien. Toch vindt nog geen 0,5% van deze melk direct zijn weg naar Amsterdam. MOMA Liquid Landscape wil hier verandering in brengen.

De melkboer in de stad
De melkboer anno 2018 brengt niet alleen melk naar de stad, maar vormt ook een brug tussen stad en platteland, aldus Verdenius. “Ik wil het verhaal van boer, dier en landschap terugbrengen in de stad, en zo betrokkenheid creëren bij ontwikkeling van het landschap rondom Amsterdam”. MOMA levert al verse en lokale melk aan verschillende horeca in de stad, en wil met de nieuwe melkwagen ook inwoners van de stad de mogelijkheid bieden om verse melk met een verhaal te kopen.

Het landschap rondom Amsterdam
Melk en landschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Grasland en koeien domineren de groene omgeving van Amsterdam. Waar dit landschap vroeger gedeeld werd met weidevogels en kleurrijke kruiden, wordt het steeds meer een monocultuur van Engels raaigras met één koeienras: de zwartbonte Holstein. “De anonieme wereldmarkt erkent maar één waarde: de economische. Door een directe relatie tussen stad en platteland te leggen ontstaat er ook ruimte om de culturele en ecologische waarde van melk te erkennen” aldus Verdenius. “Met de melk van MOMA bemachtig je in feite een stukje vloeibaar landschap en neem je een aandeel in het landschap rondom Amsterdam”.

MOMA verwerkt melk van en op biologische boerderij de Groene Griffioen in Weesp. De familie Griffioen runt deze boerderij met commitment voor en kringlooplandbouw. Ze werken met een robuust koeienras dat goed in de biologische bedrijfsvoering past en sluiten zoveel mogelijk kringlopen op de boerderij. Daarnaast zoeken ze het contact met de consument actief op.

zie www.moma.amsterdam voor de exacte routes van de melkboer.