Groene schoolpleinen zullen leeropbrengst vergroten
27 augustus 2013De Vrije Universiteit Amsterdam en de Hogeschool Leiden hebben samen 700.000 euro gekregen om onderzoek te doen naar hoe groene schoolpleinen een gezonde ontwikkeling van kinderen op basisscholen kunnen bevorderen en het leerrendement kunnen vergroten. Zij gaan onderzoeken hoe een groen schoolplein, met extra planten en bomen, effectief ingezet kan worden in het onderwijsleerproces en welke expertise bij leerkrachten (in opleiding) nodig is om dit te bereiken.
Het onderzoek wordt geleid door sociaal-geneeskundige Jolanda Maas van VU medisch centrum en pedagoog Dieuwke Hovinga van de Hogeschool Leiden in samenwerking met VU-hoogleraar Mark van Vugt en hoogleraar Agnes van den Berg van de Rijksuniversiteit Groningen, in een consortium van partners waaronder de Thomas More Hogeschool, Veldwerk Nederland, de Sophia Stichting en Fonds 1818.
Groen belangrijk voor gezonde ontwikkeling “Gebruik schoolplein in onderwijsleerproces” Opbrengsten van groene schoolpleinen De subsidie wordt gegeven door het stimuleringsprogramma van de Stichting Innovatie Alliantie RAAK-PRO. Dit richt zich op het versterken van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen, in samenwerking met de beroepspraktijk, en op het intensiveren van de relaties met andere kennisinstellingen. Bron: persbericht www.vu.nl |