Vegan, een duurzame hype

Vegan, een duurzame hype

19 juni 2019 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

Op 13 juli organiseerde de NVVL een interessant middagsymposium over veganisme.

Professor Ellen Kampman, WUR, vertelde dat er ca. 121.000 veganisten zijn. Dit zijn met name jong hoog opgeleide vrouwen die in grote steden wonen. In Amsterdam en andere steden komen steeds meer veganistische restaurants. Veganistisch eten kan prima, als je maar de goede keuzes maakt, maar er zijn te veel ‘goeroes’ die onjuiste informatie de wereld insturen.

Kampman liet zien dat op basis van prospectieve cohort studies veganisten een lagere BMI hebben en een iets lager risico op alle vormen van . Maar het risico op darmkanker ligt juist iets hoger, wat waarschijnlijk te maken heeft met het tekort aan B12. Het risico op botbreuken is ook hoger, door een lage inname van calcium. De Richtlijnen Gezonde voeding bevatten alle voedingsstoffen in voldoende mate en zijn gericht op . Zij pleit ervoor om vooral volgens deze richtlijnen te eten, omdat deze wetenschappelijk zijn onderbouwd.

Volgens Saraï Pannekoek, sportdiëtist, is veganisme veel meer dan koemelk vervangen door plantaardige melk. Het is een levenswijze. De voeding is heel voedzaam met veel variatie in producten (tempeh, tofu, granen en peulvruchten). Extra aandachtspunten voor veganisten zijn: energie, , vitamine B12, calcium, vitamine D, ijzer, zink en omega-3-vetzuren. Zij adviseert om elke twee maanden bloedwaarden te bepalen en altijd vitamine B12 te suppleren. zijn geen kleine volwassenen en kunnen eerder tekorten krijgen. Zij raadt ouders aan om advies van een te vragen als zij hun kinderen veganistisch willen opvoeden. Uit de discussie bleek dat er steeds meer ondervoede kinderen zijn van ouders die denken ‘heel gezond’  te eten.

Roline Broekema van Blonk Consultants presenteerde de uitkomsten van Optimeal waarin het effect van verschillende voedselsystemen op de duurzaamheid werden weergegeven. Verduurzaming van ons voedingspatroon kan door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te consumeren. Een veganistische voeding is niet de meest duurzame. De consumptie van wat zuivel en vis is de sleutel naar een minimale foodprint.

Fred van der Velde, lector eiwittransitie aan de HAS, liet de technologische ontwikkelingen zien op voedingsgebied. In de verschuiving naar meer plantaardige voeding kunnen we kiezen voor eiwitrijke plantaardige producten (peulvruchten, rijst, granen), vleesvervangers (bonen, tofu) en/of eitwitisolaten. Nieuwe eiwitbronnen daarvoor zijn bijvoorbeeld algen, zeewier, noten, zonnebloempitten en groene groenten. In de toekomst zijn alternatieven voor vlees waarschijnlijk niet meer nodig, maar zijn plantaardige producten eiwitverrijkt.

Majorie Former, 19 juni 2019