Vettaks is al bij kleine prijsverhoging effectief

Vettaks is al bij kleine prijsverhoging effectief

22 december 2015 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

Het verhogen van de prijs van relatief vette producten laat mensen al snel kiezen voor het gezondere alternatief. Kleine prijsverschillen zijn zeer effectief in het verschuiven van de vraag naar gezondere, minder vette producten. Dat concludeert het Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS), een Amerikaans onderzoeksgenootschap.

De resultaten zijn gebaseerd op een grootschalig veldonderzoek gedurende zes jaar onder meer dan 1.700 supermarkten in de VS. De onderzoekers keken met name naar de verkoop van melk, waarvan de prijs varieert afhankelijk van de locatie en het beleid van de supermarkt. Uit de resultaten concluderen zij dat kleine prijsverhogingen er al toe kunnen leiden dat mensen gezondere eetkeuzes maken. Dit blijkt vooral te gelden voor mensen met een laag inkomen, een groep waarin een relatief groot probleem is.

“De vraag die bij ons opkwam,  is of verschillende prijsstructuren een impact hebben op de keuzes van mensen. Om het simpel te zeggen, schakelen mensen over op halfvolle melk door een prijsverlaging van slechts 15 cent per liter?” aldus Romana Khan, co-auteur van de studie. “Het antwoord op deze vraag is van belang, omdat het gaat om de fel bediscussieerd onderwerp of een 'vet' of 'suiker' tax een effectief mechanisme is om overgewicht tegen te gaan kunnen zijn.”

Vette melk
In supermarkten die de prijs van de melk niet laten afhangen van het vetgehalte, verkozen consumenten volle melk boven varianten met minder vet. Dit gold met name voor mensen uit gebieden met lage inkomens; het marktaandeel van volle melk is 52 procent in deze gebieden, ten opzichte van 25 procent in gebieden met hogere inkomens. Maar in supermarkten waar de volle melk relatief duur werd gemaakt, kozen mensen voor magerder varianten. Dat bleek zelfs het geval als het prijsverschil maar 5 procent is. Dergelijke verschuivingen waren vooral duidelijk zichtbaar in gebieden met lage inkomens.
“Over het algemeen wordt aangenomen dat een prijsverhoging van 20 tot 50 procent nodig is om een verschil te kunnen maken. Deze studie laat zien dat een prijsverschil van 5 tot 10 procent al voldoende is”, aldus één van de onderzoekers. “En dat het vooral effect heeft op een van de belangrijkste doelgroepen.”
 
Bron: www.foodlog.nl