Voedingskundigen maken zich zorgen over nieuw voedselkeuzelogo

Voedingskundigen maken zich zorgen over nieuw voedselkeuzelogo

7 augustus 2019 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

 In 2020 lanceert de Rijksoverheid een nieuw voedselkeuzelogo dat consumenten moet helpen om gezondere keuzes te maken. Het proces om tot dit logo te komen is in volle gang. Er zijn nu zorgen over het proces, omdat er verwarrende boodschappen kunnen ontstaan als de criteria van het logo niet aansluiten op de Nederlandse voedingsrichtlijnen.

Een groep initiatiefnemers doet een oproep aan staatssecretaris van VWS en vraagt Paul Blokhuis om een aantal uitgangspunten mee te nemen in het proces. Bij de introductie van een nieuw voedselkeuzelogo moet er rekening gehouden worden met het feit dat het voor de consument tijd kost om het voedselkeuzelogo eigen te maken. Zij vragen bij VWS aandacht voor een goed implementatieplan.

Nieuwe voedselkeuzelogo sluit niet aan bij Schijf van Vijf

Uiterlijk in 2020 wil de Rijksoverheid een nieuw breed gedragen voedselkeuzelogo introduceren. In het Nationaal Preventieakkoord staat dat bij de ontwikkeling van het nieuwe logo de criteria van de Schijf van Vijf uitdrukkelijk worden verwerkt.

De huidige situatie is dat diverse partijen vooruitlopen op de keuze van het nieuwe voedselkeuzelogo. Het logo waar nu vanuit o.a. industrie, retail en consumentenorganisaties aandacht voor wordt gevraagd, heeft een onderliggend systeem dat niet overeenkomt met de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Op het moment dat een dergelijk systeem wordt gekozen, en het systeem niet aan te passen is aan de Nederlandse voedingsrichtlijnen, kunnen er zeer verwarrende boodschappen ontstaan over wat gezond is.

Wat er nodig is

Om te komen tot een potentieel succesvol logo voor de Nederlandse situatie, moet niet gekeken worden naar wat er al is, maar wat er nodig is:

– Welk type logo past bij het beoogde doel (moet het gezonde keuzes stimuleren, ongezonde keuzes ontmoedigen, of een combinatie daarvan; moet er aandacht zijn voor specifieke nutriënten of juist niet); en

– Welke criteria hanteer je. Als de criteria van een voedselkeuzelogo leiden tot een classificatie van producten die niet overeenkomt met die van het Voedingscentrum (Schijf van Vijf), dan is dat verwarrend voor de consument én producent.

Om te komen tot een nieuw voedselkeuzelogo is het volgende nodig:

* Gebaseerd op de Nederlandse wetenschappelijke inzichten en in lijn met de Nederlandse Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad (2015).

* Criteria moeten worden vastgesteld door onafhankelijke wetenschappers en de indeling van producten moet in lijn zijn met de Richtlijnen goede voeding en de Schijf van Vijf.

* Voldoende zichtbaar in de schappen: voor optimale zichtbaarheid van het logo, moeten alle producenten en retailers meedoen. Verplichting zou ideaal zijn.

* Geeft incentive aan productverbetering: de onderliggende criteria moeten een stimulans zijn om producten te verbeteren (de samenstelling) en op termijn te blijven verbeteren.

* De overheid voert de regie over een dergelijk systeem. Dat is van belang voor de geloofwaardigheid.

* Na invoering wordt de effectiviteit bij consumenten en producenten gemonitord.

Steun de oproep

Woensdag 28 augustus zullen de initiatiefnemers van deze beweging, Manon van Eijsden en Michelle van Roost van Voedingsjungle, samen met ondertekenaars lector Annet Roodenburg en hoogleraren Jaap Seidell, Tiny van Boekel en Kees de Graaf in gesprek gaan met Charles Wijnker, directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie van het ministerie van VWS.

Het zou geweldig zijn als zoveel mogelijk professionals (onderzoekers, voedingskundigen, diëtisten, leefstijlcoaches etc.) deze oproep ondersteunen. Steun je deze oproep, stuur dan voor 28 augustus een bericht met jouw naam naar info@voedingsjungle.nl.