Consumptie van zout en suiker nog steeds te hoog

Consumptie van zout en suiker nog steeds te hoog

2 juni 2021 0 Door Majorie Former

Ondanks afspraken van de overheid met de voedingsindustrie is de geschatte inname van zout en suiker van de Nederlandse bevolking nog steeds te hoog. Dat concludeert het RIVM.

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) heeft vanaf 2014 afspraken gemaakt met de voedingsindustrie om ervoor te zorgen dat Nederlanders minder zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) via hun voedsel binnenkrijgen.

Het RIVM onderzocht meerdere keren het geschatte effect van de afspraken in dit Akkoord Verbetering Productsamenstelling (AVP Akkoord Verbetering Productsamenstelling). Uit het laatste onderzoek blijkt dat fabrikanten kleine stappen hebben gezet om producten minder zout en suiker te laten bevatten, maar dat consumenten er nog steeds (te) veel van binnenkrijgen. Er had meer kunnen worden bereikt als voor meer producten ambitieuzere afspraken gemaakt waren.

Een snufje zout en twee suikerklontjes minder

Met de huidige afspraken krijgen mensen vooral minder zout binnen via brood, vlees, kaas en soep. Voor suiker is vooral vooruitgang geboekt bij frisdranken en iets minder bij melkproducten. Per dag kunnen volwassenen daardoor gemiddeld bijna 0,5 gram minder zout en 7,5 gram minder suiker (30 calorieën) binnenkrijgen. Dat komt neer op een snufje zout en twee suikerklontjes per dag minder. Het effect van de afspraken over verzadigd vet is niet doorgerekend. Daar zijn te weinig afspraken over gemaakt.

Advertentie

Nieuwe aanpak

Een deel van de verbeterpunten uit dit onderzoek wordt al meegenomen in een nieuwe aanpak voor productverbetering. Bijvoorbeeld door het opstellen van criteria voor vrijwel alle voedingsmiddelen die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten. Deze aanpak is onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord (NPA). Later dit jaar publiceert het RIVM een onderzoek waaruit moet blijken hoe de samenstelling van producten door de afspraken in het AVP in de praktijk is veranderd.

Naar een gezonder eetpatroon

Een gezondere productsamenstelling is één van de manieren om gezonder te eten. Daarnaast zijn ook gezonde keuzes maken en eten volgens de Schijf van Vijf belangrijk.
Het kiezen voor producten waar liefst zo min mogelijk suiker, zout en verzadigd vet in zit is een belangrijke eerste stap naar een gezonder eetpatroon. Kijken op etiketten helpt daarbij. Mensen die advies en tips willen over gezonde voeding kunnen terecht op de site van het Voedingscentrum.

Bron: nieuwsbericht RIVM 19-05-2021

Dit bericht delen