Is het A-merk altijd beter?

Is het A-merk altijd beter?

22 april 2020 0 Door Voeding & Visie
Dit bericht delen

In de supermarkt pak je al gauw wat er op ooghoogte in de schappen ligt. De A-merken hebben daar vaak hun vaste positie al veroverd. Wie wat minder wil betalen voor de boodschappen zal door de knieën moeten. Vaak wordt gedacht dat het A-merk product beter of gezonder is dan het product van het huismerk. Je betaalt er immers ook meer voor. Maar kan je hier wel zomaar van uit gaan?

Verschillen

Volgens marketingtermen staat een A-merk voor een concept, bekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. Er wordt veel geld geïnvesteerd in marketing en reclame. Bij B-merken en huismerken is dit minder van belang. Zij spelen meer in op de lage prijzen, maar dit hoeft niet altijd ten koste te gaan van de kwaliteit.

Bouillonblokjes

De Consumentenbond doet al meer dan tien jaar onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van alledaagse voedingsmiddelen: van A-merk tot huismerk. Eén van de artikelen die zij tegen het licht hielden, was het bouillonblokje. Hiervan testten ze het zoutgehalte. De uitkomst: de blokjes van het bekende A-merk Maggi bevatten maar liefst 0,57 gram zout per 100 ml bereid product. In vergelijking met het bouillonblokje van het B-merk Damhert dat 0,14 gram zout per 100 ml bereid product bevat. De verschillende vermeldingen van de voedingswaarde per portie belemmeren een geheel betrouwbare vergelijking.

Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. Met één kom soep van 250 ml gemaakt van het bouillonblokje van Maggi kom je al op 1,4 gram. Dit is bijna 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. In dit geval lijkt het A-merk product dus zeker niet beter of gezonder te zijn.

Advertentie

Marketing

Veel stof deed dit onderzoek overigens niet opwaaien, en ook de testen van andere voedingsinstituten leidden meestal niet tot verandering in koopgedrag. Vreemd? Niet echt, aldus Caroline Albers, bij de Nederlandse Kliniek. “Zelf merk ik het ook tijdens het boodschappen doen: de marketingtechnieken van A-merken zijn nu eenmaal erg effectief.”

Quotes op verpakkingen, zoals ‘natuurlijk gezoet’ doen wonderen, en pakken waarop granen en fruit afgebeeld staan, geven ons het idee dat we een gezonde keuze maken. Net als sportieve BN’ers die ons ‘hun favoriete product’ aanraden. “Neem de kwark van FrieslandCampina. Epke Zonderland werd hier lang mee geassocieerd. Hoewel het een simpele kwark is, wordt het product in de markt neergezet als super eiwitrijk. Kwark ís ook een van de eiwitrijkste producten in het zuivelschap. Maar als je die van FrieslandCampina vergelijkt met de meest goedkope magere Franse kwark kom je in hoeveelheid precies hetzelfde uit. Je betaalt dus vooral voor de marketing.”

Lees de ingrediënten

Om een gezonde keuze te maken adviseert Albers om naar de ingrediënten te kijken en niet alleen naar de quotes op de verpakking. Zo zie je in één oogopslag of een product veel suikers, verzadigde vetten of zout bevat.

Geen zin om eindeloos etiketten te vergelijken? Gebruik de KiesikGezond-app van het Voedingscentrum. Door de barcode van het product te scannen laat deze je meteen zien of het product binnen of buiten de Schijf van Vijf valt en of je hiermee een gezonde of een ongezondere keuze maakt.

Wees dus kritisch op je wat je in je boodschappenmandje doet en neem de tijd om te vergelijken.

door Ehi Wever, student Voeding & Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA)

Bronvermelding

  1. Ten Berge L, Van Kooteen J.P Dit is Marketing! Bussum: Coutinho; 2006. P. 170-1.
  2. Van der Brent B, Rolvink R. Test bouillonblokjes zoutblokjes met smaakmakers. Consumentengids. mei  2019
  3. Hoe veel zout mag ik eten? www.voedingscentrum.nl


Dit bericht delen