Elk kind heeft recht op een  gezonde schoollunch

Elk kind heeft recht op een gezonde schoollunch

28 september 2020 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen:

Kinderen eten meer groente en bruin volkoren brood en drinken minder suikerhoudende dranken als ze een lunch op school krijgen aangeboden. Dit blijkt uit het project de ‘Gezonde Schoollunch’ van Wageningen University & Research en de Vrije Universiteit Amsterdam. In dit project kregen kinderen van de bovenbouw op drie basisscholen (in Amsterdam, Lunteren en Vlaardingen) zes maanden lang een gezonde lunch aangeboden. Alle resultaten zijn 24 september gepresenteerd tijdens het online eindsymposium van dit project. Tijdens de afronding van het symposium werd het statement gemaakt dat elk kind recht heeft op een gezonde schoollunch. Dit zou binnen het Nationaal Preventie Akkoord een plek verdienen.

Gezonde lunch op school

Wageningen University & Research en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben met verschillende partners onderzoek gedaan naar het aanbieden van een gezonde schoollunch. “Gaan kinderen gezonder eten als zij op school een lunch krijgen aangeboden?” was de centrale vraag. De kinderen konden tijdens de lunch kiezen uit volkorenbrood, gezond beleg, groente, water, melk en karnemelk. Elke dag was er wat extra’s, zoals soep, salade, een ei of fruit.

Kinderen zijn gezonder gaan eten tijdens de schoollunch

In vergelijking met de lunch van thuis wordt er tijdens de schoollunch door veel meer kinderen groente gegeten (50% bij de schoollunch ten opzichte van 7% bij de lunch van thuis). Ook aten meer kinderen volkorenbrood en bruin brood (85% in plaats van 52%), dronken meer kinderen water of melk (75% in plaats van 44%) en dronken minder kinderen suikerhoudende dranken (4% in plaats van 28%).“Ik nam altijd wit brood mee naar school, maar nu eten we gewoon bruin brood op school” meisje groep 8 die deelnam aan de studie.

Animo voor een gezonde lunch op school

Kinderen, leerkrachten en ouders ervaren de schoollunch positief, al zijn zij ook tevreden met de lunch van thuis. Een ruime meerderheid van de leerlingen heeft aangegeven de schoollunch voor altijd te willen. Als positieve punten werden genoemd dat ieder kind bij de schoollunch hetzelfde krijgt, kinderen nieuwe producten leren eten en gezellig samen eten met hun klasgenoten. Een minder positief punt is de tijdsinvestering voor de leerkrachten, omdat het aanbieden van een gezonde schoollunch meer tijd vraagt dan de huidige lunch.

Verbetering voedingspatroon van kinderen

Kinderen in Nederland eten te weinig groenten, fruit en volkorenbrood en drinken te veel suikerhoudende dranken. Ook zijn er grote verschillen in de samenstelling en kwaliteit van de meegebrachte broodtrommels tussen kinderen op school en tussen scholen onderling. Omdat ieder kind in Nederland naar de basisschool gaat, zou een gezonde schoollunch het voedingspatroon van kinderen in Nederland aanzienlijk kunnen verbeteren. De resultaten van dit onderzoek kunnen een leidraad zijn voor het introduceren van een gezonde schoollunch op Nederlandse basisscholen, waarmee 1.4 miljoen kinderen gezonder leren eten. De resultaten worden momenteel gebundeld met de resultaten van het project “Gezonde Basisschool van de Toekomst” en verwerkt in een rapport dat wordt aangeboden aan het ministerie van VWS.

“Door het aanbieden van een gezonde schoollunch stellen we ieder kind in staat om gezond te lunchen, met voldoende groente zodat het aantal groentemomenten per dag omhoog gaat” Prof. dr. ir. Jaap Seidell, Vrije Universiteit Amsterdam.

Tijdens het online symposium “Een gezonde schoollunch in de praktijk” op 24 september, werden de resultaten van het onderzoek naar het draagvlak, de samenstelling, de implementatie en de effecten van een gezonde schoollunch op drie basisscholen in Nederland gepresenteerd. In een interactief deel bespraken de deelnemers vervolgens de resultaten, wat ze betekenen en hoe deze ingezet kunnen worden in de praktijk.

Meer informatie over het onderzoek: http://etenopschool.org


Dit bericht delen: