Minder depressie door het eten van vette vis.

Minder depressie door het eten van vette vis.

11 december 2017 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

Omega 3-vetzuren, aanwezig in vette vissoorten en noten, versterken het effect van antidepressiva. Het AMC pas het ziekenhuismenu hierop aan.

Onze hersenen bestaan voor een groot deel uit vet. Omega 3-vetzuren vormen een belangrijk onderdeel van de hersenen. Het gehalte aan omega 3-vetzuren is afhankelijk van ons eetpatroon , want ons lichaam maakt het zelf niet aan.
Belangrijke bronnen in de voeding zijn vette vissoorten, zoals zalm, haring en forel en in mindere mate walnoten en plantaardige oliën.  Niet veel mensen eten regelmatig vis of noten, wat de veel voorkomende lage gehaltes aan omega 3-vetzuren in de westerse bevolking kan verklaren. “In landen waar mensen veel vette vis eten, zie je dat minder voorkomt. Omgekeerd is ook waar: mensen die minder vette vis eten, hebben een grotere kans om later depressief te worden,” aldus Mocking.
In zijn onderzoek zag hij verlaagde concentraties van omega 3-vetzuren bij depressieve patiënten en hogere concentraties omega-6-vetzuren en andere afwijkingen in het vetzuurmetabolisme.  Bovendien zag hij dat deze vetzuren gerelateerd waren aan veranderingen in het hormonale stress-systeem, de activiteit van ontstekingsfactoren en hersenactiviteit.
Mocking heeft hierop een meta-analyse uitgevoerd naar de effecten van het gebruik van omega 3-vetzuren in capsules door depressieve patiënten. Daaruit bleek een gunstig effect ten opzichte van placebo’s. Het effect van omega 3-vetzuren bleek even sterk als van standaard antidepressiva. De effecten waren groter bij patiënten die naast omega 3-vetzuren ook antidepressiva gebruikten. Daarbij maakte het niet uit of er sprake was van milde, matige of ernstige klachten.
Volgens Mocking  zal meer aandacht voor voeding de behandeling van een depressie verbeteren. Dit wordt opgenomen in een nieuwe behandelrichtlijn voor depressie. Ook wordt het ziekenhuismenu van het AMC aangepast met meer aandacht voor gezonde voeding inclusief omega-3-vetzuren.
 
Bron: AMC Magazine, nr. 9 december 2017