Van hashtag patatje tot hashtag anorexiatips; kan hashtag diëtist hier tegenop?

Van hashtag patatje tot hashtag anorexiatips; kan hashtag diëtist hier tegenop?

1 oktober 2015 Uit Door Majorie Former

Vergeet modetijdschriften, winkeletalages en supermarktreclames. Het zelfbeeld van vrouwen wordt anno 2015 sterk beïnvloed door populaire accounts op Facebook, Instagram en Tumblr. Het aantal jonge vrouwen met vertekend zelfbeeld en eetproblemen stijgt. Kan een diëtetische hashtag hier tegenop?

Social media als voedingsbodem
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een op de drie tienermeisjes een of meerdere dieet gerelateerde pagina’s volgt op social media1. Dit betekent dat 33,3% van het jonge vrouwelijke geslacht, veelal dagelijks, wordt blootgesteld aan pagina’s die negatief van invloed zijn op hun zelfbeeld2,3 en een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van bepaald ongezond eetgedrag.
Een bakje frites met mayonaise laten staan,  na het zien van een bikinifoto op het Instagramaccount van een populair fotomodel die in haar subtekst oproept deze vorm van caloriebom vooral te laten staan, lijkt redelijk onschuldig. Maar de hashtag anorexiatips die onder de subtekst is geplaatst, kan voor een jonge vrouw met niet optimaal zelfbeeld  net de eerste stap zijn in de richting van het ontwikkelen van een eetstoornis. Want, welke vrouw wil er nou niet zo een ultra slank en strak lijf net zoals een topmodel? Als je als jonge dame daarvoor je wekelijkse patat mayo-uitje met vriendinnen moet opgeven en in plaats daarvan dag in dag uit groentesmoothies moet drinken, waarom niet? Alles voor het maatje vierendertig en die platte buik niet waar.

Warning: Instagram kan leiden tot ernstige gezondheidsrisico’s
Frequent blootgesteld worden aan foto’s van ultra dunne fotomodellen , extreem gespierde fitness goeroes en hippe crash diëten, zijn factoren die het zelfbeeld van vrouwen kunnen verstoren4. Een meer zorgwerkende ontwikkeling is het extreme eetgedrag van deze idolen dat door jonge volgers wordt gekopieerd. Het chronisch elimineren van voor het lichaam belangrijke voedingsmiddelen kan op lange termijn voor ernstige gezondheidsrisico’s zorgen. Zo gaat ondergewicht in relatie tot eetproblematiek veelal hand in hand met groeiachterstanden bij tieners, menstruatieproblemen en een lagere botmassa5. Waar een lage botmassa kan resulteren in vroegtijdige osteoporose, kunnen menstruatieproblemen op latere leeftijd zorgen voor ongewenste onvruchtbaarheid.
Het is dan ook van groot belang dat diëtisten inspelen op de social media trends via Facebook, Instagram en Tumblr en daar hun kennis  over verantwoorde voedingsgewoonten en realistische lichaamsvormen gaan overdragen. Dit als tegenhanger van de invloedrijke ‘ongezonde’ social media-accounts.

Van de nood een deugd maken
Facebook en Instagram zijn razend populair onder alle doelgroepen en dus uitermate geschikt om te gebruiken voor voorlichtingsactiviteiten. In de vorm van een blog kun je als diëtist op de verschillende social media je kennis over verantwoorde voedingsgewoonten effectief overdragen6. Het bereik van een is blog veelal groot, bloggen kan vierentwintig uur per dag en is vrijwel kosteloos. Via een blog kun je ook persoonlijke websites promoten wat tevens de ingang kan zijn voor volgers die wel wat hulp kunnen gebruiken bij het herstellen van hun zelfbeeld of bij het oplossen van eetproblemen.

Het is verbazingwekkend hoe weinig diëtisten zich anno 2015 als blogger begeven in het hyper moderne social media circuit. Wordt het niet eens tijd voor een hashtag diëtist revolutie?

Auteur: Samantha Annaars
Diëtist & Ervaringsdeskundige Anorexia Nervosa
Instagram blogger: @juniorfoodfashionblogger

Referenties
1 Carrotte, ER. (2015, Aug) Predictors of “Liking” Three Types of Health and Fitness-Related Content on Social Media: A Cross-Sectional Study. Journal of Medical Internet Research
2 Meier EP. (2014, Apr) Facebook photo activity associated with body image disturbance in adolescent girls. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking
3 Fernandez, S. (2012, Dec) Relationships between self-esteem, media influence and drive for thinness.  Eating behaviors
4. Tiggemann, M. (2015, Jul) ‘’Exercise to be fit, not skinny”: The effect of fitspiration imagery on women's body image. Body Image
5. Swenne, I. (2012, Aug) Bone metabolism markers in adolescent girls with eating disorders and weight loss: effects of growth, weight trend, developmental and menstrual status.Archives of osteoporosis
6. Bissonnette-Maheux, V. (2015, Apr) Exploring women's beliefs and perceptions about healthy eating blogs: a qualitative study. Journal of Medical Internet Research

Dit bericht delen