Vijf redenen waarom Biologisch booming wordt

Vijf redenen waarom Biologisch booming wordt

24 januari 2020 0 Door Majorie Former
Dit bericht delen

Het buitenbeentje of hip en vooruitstrevend: lange tijd was biologisch vooral een nichemarkt. Maar dat gaat komend decennium flink veranderen. Vijf redenen waar én waarom biologisch de komende tien jaar booming wordt, volgens Michaël Wilde. Wilde is directeur van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

1.     Beter boeren

Afgelopen december werd door de EU de “Green Deal” gepresenteerd: een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Om op die manier voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Waarbij er groots wordt ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag samenwerken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, zal ook het aanbod biologische producten stijgen.

Advertentie

2.     Minder prijsverschil

We zien dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten kleiner wordt naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit, met name bij seizoensproducten. We weten al dat veel consumenten biologisch willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant.

3.     Minder vlees, meer kwaliteit

Je kunt er bijna niet omheen… steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als je dan een stukje vlees eet, wil je dat het een goed stukje is. Zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort 3 sterren in het Beter Leven keurmerk, wat maakt dat consumenten vaker biologisch vlees kopen.

4.     Verbinding met je voedsel

Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, ook als we uit eten gaan letten we hier op. Ondernemers kiezen vanuit bewust en vanuit profilering vaker voor biologische voeding in hun keuken. In restaurants, maar ook in de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, op steeds meer plekken en in steeds meer keukens zien we biologisch.

5.     Meer producten

Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Hierdoor kun je vaker voor biologisch kiezen. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Zo hoef je niet meer tussen je idealen te kiezen: nieuwe producten zorgen ervoor dat je zowel voor plantaardige of koolhydraatarm als voor biologisch kunt gaan.

Hoog tijd

Steeds vaker staan er nieuwe Greta Thunberg’s op. Mensen die hun stem letterlijk laten gelden. Meer en meer mensen realiseren dat ze zelf kunnen kiezen, een stem kunnen uitbrengen voor de wereld die zij willen. In de supermarkt, met hun portemonnee. Met gedachteloos boodschappen doen, kom je in dit decennium niet meer weg. Wellicht is dat de belangrijke reden dat biologisch zal blijven groeien.

(Bron Persbericht Bionext 6 januari 2020)

BoerenTroonrede

Op de BioBeurs die op 22 en 23 januari werd georganiseerd in de IJsselhallen in Zwolle waren meer dan 400 bedrijven vertegenwoordigd, waaronder flink wat nieuwe bedrijven. Tijdens de opening van de beurs werd de BoerenTroonrede uitgesproken door Tineke van den Berg van de Stadsboerderij in Almere. Voorafgaand hieraan had Omroep Flevoland een interview met haar.


Dit bericht delen