Gezondheidsraad publiceert nieuwe Richtlijnen goede voeding

Gezondheidsraad publiceert nieuwe Richtlijnen goede voeding

5 november 2015 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

De Gezondheidsraad komt na tien jaar met nieuwe Richtlijnen voor goede voeding.
Opmerkelijk zijn de nieuwe adviezen over noten en het drinken van koffie en thee.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek naar het effect van voeding op de tien meest voorkomende chronische ziekten (zoals , en ), heeft de raad richtlijnen geformuleerd voor een gezond voedingspatroon.  Meer groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis dragen voor de gemiddelde consument bij aan het voorkomen van ziekten, net als het beperken van de consumptie van rood en bewerkt vlees, zout en .
Verder is het verstandig om geen boter en harde margarines te gebruiken maar zachte margarines, vloeibare vetten en plantaardige oliën en om suikerhoudende dranken in te wisselen voor dranken zonder suiker: thee, gefilterde koffie en water. De zuivelconsumptie kan gemiddeld hetzelfde blijven. Voedingssupplementen zijn alleen nuttig voor specifieke groepen.
 
Voedingsmiddelen in plaats van voedingsstoffen

Voor het eerst zijn de richtlijnen geheel geformuleerd in termen van voedingsmiddelen, waar dat voorheen nog grotendeels gebeurde in termen van voedingsstoffen. Daardoor zijn de richtlijnen beter te begrijpen voor de consument. Toch is voor de praktische toepassing een vertaling nodig naar een volwaardige voeding voor verschillende doelgroepen. Het Voedingscentrum komt naar verwachting komend voorjaar komt met een nieuwe Schijf van Vijf.

Om de richtlijnen te kunnen opstellen heeft de Gezondheidsraad al het wetenschappelijke onderzoek naar de relatie tussen voeding en chronische ziekten systematisch op een rij gezet en geselecteerd op kwaliteit. De 29 documenten waarin deze wetenschappelijke basis is beschreven, zijn via de website van de raad openbaar gemaakt, zodat belangstellenden commentaar konden leveren. De systematische aanpak die is gekozen, maakt het makkelijker om de richtlijnen in de toekomst actueel te houden en biedt ook mogelijkheden voor internationale afstemming.

 
Richtlijnen goede voeding 2015 zijn als volgt geformuleerd door de Gezondheidsraad:
• Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon
conform de onderstaande richtlijnen

• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit

• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere
volkorenproducten

• Eet wekelijks peulvruchten

• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag

• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt

• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis

• Drink dagelijks drie koppen thee

• Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten

• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte
margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën

• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie        

• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees

• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag

• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag

• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Bron: www.gr.nl