Met ‘Zo kan het ook’ naar een meer plantaardig voedingspatroon

Met ‘Zo kan het ook’ naar een meer plantaardig voedingspatroon

7 juni 2019 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

Met de slogan ‘Zo kan het ook’  is een landelijke campagne voor een plantaardiger voedingspatroon gelanceerd. Initiatiefnemer Green Protein Alliance (GPA) laat met deze meerjaren campagne in tekst en beeld zien dat voor ieder dierlijk product of recept ook een plantaardig alternatief bestaat. Consumenten worden door de campagne uitgedaagd om bewust na te denken over de keuze voor een dierlijk of plantaardig product.

Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling, halen consumenten 61 procent van hun eiwitten uit dierlijke producten en 39 procent uit plantaardige producten. Het herstel van deze balans naar minimaal 50/50 is volgens GPA cruciaal voor een gezonde en duurzame toekomst voor mens en klimaat.

Nederlandse experts zijn het erover eens: een verschuiving in de richting van een meer plantaardig voedingspatroon is bevorderlijk voor de gezondheid en duurzamer. Organisaties als Het Voedingscentrum, de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur en het Planbureau voor de Leefomgeving onderschrijven het belang en de urgentie van een plantaardig voedingspatroon.

Plantaardige keuzes

De dagelijkse kaas­- en vleesconsumptie was in de jaren vijftig nog zeer bescheiden vergeleken met die in het begin van de 21e eeuw. In ruim een halve eeuw is de doorsnee Nederlander drieënhalf keer zoveel kaas en bijna tweeënhalf keer zoveel vlees gaan eten. Steeds meer mensen voelen aan dat dit niet gezond en duurzaam kan zijn. Ze willen best weer wat meer plantaardig consumeren. Maar hoe dan? Natuurlijk zonder in te leveren op smaak, gebruik en gemak. #zokanhetook helpt alle Nederlanders hier bij. Voor iedereen, voor elk moment van de dag.

De #zokanhetook campagne maakt gebruik van beelden van populaire dierlijke producten, zoals een hamburger, frikandel, pak melk, gekookt ei en haring. Op deze beelden is te zien hoe hiervoor ook plantaardige keuzes gemaakt kunnen worden zoals kidney bonen, edamame boontjes, amandelen, champignons en wakamé zeewier. Centraal in de campagne staat het platform Zokanhetook.nu en de bijbehorende social mediakanalen. Hier zijn recepten voor ‘nieuwe klassiekers’ te vinden. Deze laten zien hoe consumenten klassiekers zoals pasta bolognese kunnen omtoveren in een plantaardig recept door bijvoorbeeld het gehakt door linzen te vervangen.

Smaken verschillen

Over smaak valt niet te twisten, maar de keuze is gelukkig enorm! Zo zit er altijd wel iets bij wat bij je past. Net zoals dat plantaardige keuzes net even anders smaken dan dierlijke keuzes, verschillen ze ook in samenstelling en voedingswaarde. De voedingswaarden van plantaardige producten zijn nooit identiek aan die van dierlijke producten. #Zokanhetook gelooft dat het gevarieerd consumeren van plantaardige producten de sleutel is naar een gezonder en duurzamer voedselpatroon.

Bron: zokanhetook.nu