Nederlanders gaan als eerste bezuinigen op vlees en pasta

Nederlanders gaan als eerste bezuinigen op vlees en pasta

25 juni 2014 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen:

Iets meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan te gaan minderen met bepaalde voedselproducten. Vlees en pasta zijn de producten die het meest opvallen. Dat blijkt uit de Foodmonitor waarin consumenten gevraagd werd voor een tiental voedingsmiddelen aan te geven waarop ze zouden minderen uitgevoerd door The Food Agency.

The Food Agency biedt een driewekelijkse update, Food for Food, over belangrijke gebeurtenissen in de agro- en foodsector in samenwerking met onderzoeksbureau Trendbox.

Dat consumenten aangeven dat ze willen minderen op vlees is niet zo verwonderlijk. Dat kan te maken hebben met de prijs; de consument moet besparen en doet dat op dure producten. Maar het heeft ook te maken met duurzaamheid, gezondheid en het consumentenvertrouwen, na alle schandalen in de sector, aldus de onderzoekers.

In het geval van pasta is het wel verwonderlijk. Want er was de laatste tijd juist heel veel over brood te doen, en niemand had het over pasta. Toch zal het ook voornamelijk gaan om gezondheid. Mede vanwege alle aandacht die er is geweest voor suikers (koolhydraten) na het succes van De Voedselzandloper en consorten.

Dat consumenten willen gaan minderen is goed in het kader van gezondheid en duurzaamheid. Maar of ze het echt gaat doen is een tweede. Over consumptiecijfers is weinig gepubliceerd, maar het lijkt erop dat er nog niet echt een daling te zien is. Rationeel gezien zegt de consument wel te gaan minderen. Maar in de praktijk blijkt de consument vast te houden aan eetgewoontes. Het feit dat de consument er over nadenkt laat wel iets zien van een besef dat er iets moet veranderen.

Vleesproducenten kunnen mogelijk volume kwijtraken, maar ze kunnen ook in spelen op de behoefte aan  minderen. Door bijvoorbeeld kleinere porties van betere kwaliteit te verkopen. De ontwikkelingen in de markt laten zien dat er in ieder geval wel op ingespeeld wordt door andere producenten. Zo zijn de vleesvervangers steeds beter van kwaliteit en bijna niet meer van echt vlees te onderscheiden. Ook worden producten als insecten serieus bekeken als alternatieve eiwitbron. Voor pasta zijn ‘nieuwe’, meer voedzame alternatieven populair. Quinoa, bijvoorbeeld, is bijna niet meer aan te slepen. Dit brengt weer andere problemen met zich mee, zoals de beschikbaarheid van deze gewassen voor de plaatselijke bevolking. Maar het laat wel zien dat de meeste consumenten open staan voor alternatieven, mits die echt lekker zijn.

Meer informatie over de scores van de respondenten en de exacte vraag van het onderzoek in de Foodmonitor is te lezen op www.foodforfood.info


Dit bericht delen: