Rol van de diëtist in het bedrijfsleven

Rol van de diëtist in het bedrijfsleven

15 oktober 2013 Uit Door Majorie Former

Wat is de rol van de diëtist in het bedrijfsleven? En hoe kan het onderwijsprogramma hier beter op worden aangesloten? Deze vragen kwamen aan de orde tijdens de VoeDNetbijeenkomst op de Haagse Hogeschool.

Gera van den Bergh en Annelies Rotteveel, beide docenten aan de opleiding voor Voeding & Diëtetiek, gaven een presentatie over het onderzoek dat zij hebben gedaan naar de rol van de diëtist in het bedrijfsleven. Het doel was om in kaart te brengen wat de functies, competenties en mogelijkheden voor de diëtist zijn in de commercie. En hoe het huidige onderwijsprogramma beter op de markt kan worden aangesloten. Daarvoor hebben interviews plaatsvonden met 115 (senior)diëtisten in 17 bedrijven.
De huidige functies waarin diëtisten werkzaam zijn, zijn:
·         voedingskundig support-  diëtist, nutritionist
·         research & Development – onderzoek/productontwikkeling
·         quality control – kwaliteit  
·         consumer services- consumentenservice, binnendienst
·         sales- buitendienst
·         marketing- productmanager, brandmanager
·         wet- en regelgeving- regulatory affairs
 
De meerwaarde van de diëtist in het bedrijfsleven, is volgens de geïnterviewden:
·         volwaardige gesprekspartner door voedingskundige kennis en kennis van fysiologie,
·         kan praktisch en snel vertalen van wetenschap naar de praktijk / consument,
·         Is uniek in kennis van dieetleer en vertaling naar dagelijkse voeding,
·         geeft een imago-boost aan een bedrijf,
·         is de spil (verbinding) tussen het inhoudelijke research team en de commercie.
 
De diëtist heeft een aantal kwaliteiten in huis, zoals parate, praktische en inhoudelijke kennis, communicatieve vaardigheden, creativiteit, zelfstandigheid, initiatiefrijk, enthousiast, beheersing Engelse taal, passie en deskundigheid. Maar het ontbreekt nog aan: commercieel denken, helicopterview  (‘consumer-insights’), cijfermatig inzicht en kostenbewust zijn, zichzelf profileren, kritisch zijn, schriftelijke vaardigheden en het actief bijhouden trends en actualiteit.
In workshops bespraken leden van VoeDNet met docenten en studenten hoe de hogeschool de vier belangrijke competenties kan verbeteren: commercieel kunnen denken, helikopter view/out of box denken, jezelf profileren kritisch zijn/denken verder uitgewerkt.
 
VoeDNet is een dynamisch netwerk van een gevarieerde groep ‘commerciële’ diëtisten die bij grote of kleine bedrijven werkzaam zijn. VoeDNet vormt een platform waar zowel veel kennis als veel ervaring aanwezig is. Diëtisten kunnen bij VoeDNet terecht voor ondersteuning, informatie, onderling contact, inspiratie en ontspanning (www.voednet.nl).
 

Dit bericht delen