Suikervrije frisdranken lijken het risico op diabetes te kunnen verhogen

Suikervrije frisdranken lijken het risico op diabetes te kunnen verhogen

19 september 2014 Uit Door Majorie Former
Dit bericht delen

Suikervrije frisdranken en lightproducten kunnen leiden tot metabole veranderingen door het veranderen van de microbiota in de darmen. Dit kan leiden tot . Dat concluderen Israëlische onderzoekers in het tijdschrift Nature van 17 september 2014.

In suikervrije drankjes zit vaak sacharine, aspartaam of sucralose. Deze stoffen leveren geen calorieën en daarom aantrekkelijk voor mensen die suiker willen vermijden of om overgewicht of diabetes te voorkomen. Juist deze stoffen lijken juist diabetes te bevorderen, blijkt uit proeven op muizen en (een kleine groep) mensen.
 
Max Nieuwdorp, internist-endocrinoloog bij het Amsterdams Medisch Centrum (AMC), noemt de resultaten erg belangrijk: “De studie laat zien dat mensen die al gevoelig zijn voor bloedsuikerproblemen beter af zijn als ze niet te veel lightdrankjes drinken. ”Toch plaatst hij een kanttekening. De hoeveelheid zoetstof die de bloedsuikerspiegel van muizen deed stijgen, was erg hoog. “Je zou zo'n dertig blikjes Cola light per dag moeten drinken, dat is absurd veel.” Bovendien is onderzoek op muizen niet door te trekken naar mensen.

Liever water of thee
Hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit van Amsterdam Jaap Seidell laat weten dat het onderzoek zich nog in een vroeg stadium bevindt. Niettemin noemt hij de resultaten 'verontrustend'. Tegen de NOS zegt hij: 'Het gaat nog om onderzoek bij muizen en een hele kleine groep mensen, maar het is wel voor het eerst dat dit effect is aangetoond. Nu is vaak het advies aan mensen met aanleg voor diabetes type 2 om juist light-producten te gebruiken.' Hij adviseert om vooral water te drinken als je dorst hebt en light-producten slechts in zeer geringe mate te gebruiken.
Het Voedingscentrum is ook geen voorstander van light-frisdranken met zoetstof, maar het is beter dan soortgelijke dranken met suikers. Met light-frisdranken krijg je minder energie binnen dan met suikerhoudende producten en dus kan het helpen bij gewichtscontrole. Zowel light als reguliere frisdrank zijn niet goed voor je gebit en daarom adviseert het Voedingscentrum water of thee zonder suiker.

Gezonde darmen
In de huidige voedingsrichtlijnen voor diabetes en overgewicht die in 2010 zijn opgesteld, worden zoetstoffen aangeraden zolang de maximaal toegestane hoeveelheid van zestien glazen niet wordt overschreden. Volgens de onderzoekers kan deze hoeveelheid nadelig zijn. Zij testten dit op zeven proefpersonen. Vier van hen kregen een verhoogde bloedsuikerspiegel, de andere drie hadden nergens last van. Volgens de onderzoekers is dat te wijten aan de samenstelling van de darmbacteriën. Mensen met gezonde darmbacteriën ondervoeding minder nadelige gevolgen, terwijl mensen met een ongezonde darmmicrobiota sneller een verhoogde bloedsuikerspiegel hebben. Helemaal zeker van deze conclusie zijn onderzoekers echter niet. Hiernaar zal verder onderzoek gedaan moeten worden.

 
http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature13752.html