
Voedingscentrum introduceert nieuw woord: eetdrammen
9 oktober 2025Let er maar eens op, als je het doorhebt, zie je het overal. Ongezond eten dringt zich aan je op. In de supermarkt, op straat, op sociale media, in de sportkantine, zelfs bij de bouwmarkt. Het Voedingscentrum introduceert een nieuw woord voor dit probleem: eetdrammen. Dit omschrijft iets wat vaak onzichtbaar blijft. Namelijk de grote invloed van de voedselindustrie op onze eetkeuzes. Het woord maakt het maatschappelijke gesprek makkelijker.
Definitie eetdrammen
Eetdrammen is het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel. Eetdrammen gebeurt overal en de hele tijd: van op straat en in de supermarkt tot social media. Door de overvloed aan aanbod, reclame en aanbiedingen lijkt het normaal om continu ongezonde producten te kopen. Eetdrammen zit een gezonde samenleving in de weg.
Maatschappelijk probleem
Petra Verhoef, directeur van het Voedingscentrum: “Eetdrammen zit een gezonde samenleving in de weg. Voor kinderen is gezond opgroeien allang niet meer vanzelfsprekend. En dat is een maatschappelijk probleem. De overvloed aan ongezond eten maakt ons ziek. Veel ziekten, zoals diabetes type 2 en hartziekten, zouden een stuk minder voorkomen in een omgeving waar gezond en ongezond eten in balans is met elkaar.”
Eetdrammen is overal
Uit een risicoperceptieonderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat consumenten en experts het risico van een ongezond voedingspatroon voor de gezondheid hoog inschatten. Toch koppelen mensen dit nauwelijks aan de omgeving. Het is gewoon geworden dat eten tegenwoordig overal én altijd toegankelijk is. Met het nieuwe woord eetdrammen roept het Voedingscentrum mensen op om eens goed om zich heen te kijken. Dag in dag uit worden we door onze omgeving verleid tot ongezonde keuzes. Grote bedrijven stoppen elke dag miljoenen in marketing en slimme trucs om ons ongezond te laten kiezen.
Hoe werkt eetdrammen?
Gedragsexpert Liesbeth Velema van het Voedingscentrum legt uit hoe eetdrammen werkt. “Eetdrammen speelt in op het oerbrein, we hebben een aangeboren voorkeur voor vet, zoet en zout eten. Want dat betekent calorieën en dus overleven. Zodra calorierijk voedsel in de buurt is, willen mensen het graag hebben. Als het om eten gaat, maken onze hersenen veel keuzes automatisch, dat bespaart namelijk denkenergie.”
Liesbeth vertelt ook wat daarvan de gevolgen zijn. “We denken dat we vrij kunnen kiezen, maar door de overvloed aan ongezond aanbod, reclame en aanbiedingen worden we gestuurd om ongezonde producten te kopen. Supermarkten, fastfoodketens en frisdrankfabrikanten investeren dagelijks miljoenen euro’s in de promotie van ongezonde producten.”
Meer informatie op de Website Voedingscentrum
Bron: nieuwsbrief Voedingscentrum, 8-10-2025, www.voedingscentrum.nl